پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
 
 
لیتوگرافی
نوشته شده در سه شنبه هجدهم فروردین ۱۳۹۴
ساعت : 3:24
نویسنده : محمد فیض آبادی فراهانی

در گذشته پیش از چاپ بیشتر سخت افزاری بود. یعنی طراحان ، اپراتورها و متخصصان چاپ بیشتر به صورت دستی توسط ابزارهای مربوطه و طی مراحل پیچیده که نیاز به دقت بیشتر نسبت به امروز بود این مرحله راپشت سر میگذاشتند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پیچیدگیها و ملزومات خاص خود توسط نرم افزارها صورت می‌گیرد و خیلی از تنظیماتی که در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد حالا اتوماتیک و با نرم‌افزارها و کامپیوتر انجام می شود. به عنوان مثال می‌توان از حرفه‌‌ای‌ترین و پر کاربرد ترین این نرم افزارها همچون Illustrator,Phooshop,InDesign و QuarkXPress نام برد. امروزه بعد از انجام عملیات طراحی و صفحه آرایی لازم است تا فایلهای نهایی با شیوه های گوناگونی برای تهیه خروجی (تهیه فرم چاپ) ارسال شوند که گاهی اوقات لازم است فرمت فایل را تغییر دهیم مانند تیف، پی دی اف و دیگر فرمت های مرسوم.

 فرایند پیش از چاپ

مواردی که در زیر به آنها اشاره می‌شود میتواند هرکدام به تنهایی یا به همراه موارد دیگر جزو فرایند پیش از چاپ باشد که از گذشته تا به امروز از نظر کلی تقریبا تغییری نکرده است.

 

حروفچینی:  (Typesetting)قرار دادن منظم متون بر اساس استانداردهای صفحه بندی و طراحی روی فرمی که قرار است ازروی آن چاپ صورت گیرد که در گذشته این کار در چاپخانه‌ها و لیتوگرافی های سنتی توسط فردی با عنوان حروفچین یا مونتاژکار انجام میشد اما امروزه حروفچینی توسط کامپیوتر و نرم افزار صورت می‌گیرد.

 ویراستاری:(Copy-editing)معمولا متن‌ها قبل از صفحه بندی و وقتی متن‌ها در کامپیوتر تایپ شد باید توسط شخصی که دانش فنی زبان دارد از نظر دستور زبان بازخوانی و ویرایش شود. مرحله ویراستاری بهتر است قبل از صفحه بندی انجام شود تا طراح و صفحه بند با خیال آسوده از نظر درستی متن کار خود را شروع کند که اگر متن صفحه بندی شود و از نظر جمله بندی و دستور زبان و علائم خاص خود دچار اشکال باشد باعث اطلاف وقت و در اصطلاح دوباره کاری می‌شود. ویراستاری در کارهای چاپی مانند کتاب یا مجله بسیار حائز اهمیت است.

زبان نشانه‌گذاری (Markup Language): نوعی زبان توصیفی است که متن و اطلاعات اضافه درباره متن را با هم ادغام می‌کند. این عبارت در واژگان کامپیوتر و وب معمولاً به یک شبه‌زبان برنامه‌نویسی گفته می‌شود. اطلاعات اضافه‌ای که یک زبان نشانه‌گذاری در نظر می‌گیرد به وسیله نوعی نشانه‌گذاری توصیف می‌شود و در بین متن قرار می‌گیرد و در نهایت در زمان نمایش یا چاپ،این اطلاعات برای نحوه نمایش متن اصلی و عناصر دیگر موجود در سند استفاده می‌گردد.

به شکل تاریخی نشانه‌گذاری در صنعت چاپ برای یکسان‌سازی شیوه توصیف اسناد بین نویسندگان، ویرایشگران و مسئولین چاپ استفاده می‌شده‌است. امروزه نیز از این روش به شکل رایانه‌ای (و کمتر به شکل دستی) استفاده می‌شود.

یک زبان نشانه گذاری، یک زبان ساختگی است که با استفاده از یک مجموعه از حاشیه نویس‌های متن که دستورهایی را در مورد ساختار متن یا چگونگی نمایش آن ارائه می‌دهد. زبان‌های نشانه‌گذاری برای قرن‌ها در حال استفاده بوده‌اند و در سالهای اخیر در رایانه‌ها در سیستم‌های حروفچینی و پردازش واژه‌ها استفاده شده‌اند.

اگر بخواهیم خیلی ساده راجع به این مقوله صحبت کنیم باید بگویم زبان نشانه گزاری همان علائمی هستند که نویسندگان و ویراستاران هنگام نوشتن متن یا ویرایش آن لابلای متن قرار می‌دهند تا با استفاده از این نشانه ها متن نهایی قابل نمایش باشد.

Markup

 نمونه‌گیری(Proofing) : طراحان معمولا بعد از به اتمام رساندن هر پروژه‌ای خواه یک کتاب باشد یا یک طرح تبلیغاتی، باید برای تایید نهای نمونه‌ای شبیه کار نهایی را به سفارش دهنده ارائه دهند. برای ارائه نمونه باید از تمام صفحات کار نهایی پرینت سیاه و سفید و اگر کار رنگی است و نیاز به تایید رنگ از طرف سفارش دهنده دارد باید پرینت رنگی با کیفیت تهیه کرد. نمونه گیری در واقع چیزی شبیه ماکت نهایی از کار است.

ما نمونه گیری را فقط برای سفارش دهنده انجام نمی‌دهیم. نمونه ای که تهیه شده باید توسط نمونه خوان بازخوانی شود تا خطاهای احتمالی ضمن طراحی و صفحه بندی برطرف شود.در پروژه های رنگی گه حساسیت خاصی دارد با تهیه پروف از رنگ نهایی هنگام چاپ تا حدودی مطلع می‌شویم که کمک زیادی به مدیریت رنگ ما می‌کند. گاهی لیتوگرافی به نسخه نهایی کار و نوعی دستور کار احتیاج دارد تا بر اساس آن خروجی و فرم چاپی را تهیه کند. هنگامی هم که کار به چاپخانه می‌رسد، در مواقعی که رنگ خاصی مد نظر طراح است که باید ساخته شود، اپراتور ماشین چاپ نیاز به یک نمونه رنگ پرینت شده دارد.

در طول طراحی یک کار چاپی شاید نیاز باشد که چندین بار نمونه گیری شود تا نتیجه دلخواه بعد از اصلاحات لازم به‌دست آید.

در گذشته برای تهیه پروف از روش‌های شیمیایی که اصطلاحا "اوزالید" (Blue-print) می‌گفتند استفاده میشد. اما امروزه علاوه بر دستگاه‌های حرفه ای و مخصوص نمونه‌گیری، از پرینترها و پلاترها و همچنین چاپ دیجیتال می‌توان بهره برد.

 تهیه فایل خروجی: بعد از اتمام طراحی و صفحه بندی و  تاییدات لازم حالا وقت آن رسیده که کار به مراحله چاپ و در صورت نیاز به مرحله تهیه فرم ارسال شود. اینکه چه نوع فایل خروجی تهیه کنیم بستگی به هدف چاپی ما دارد که آیا کار ما یک بروشور است یا باید طلا کوب شود، چاپ دیجیتال است یا سیلک یا تامپو و ... که بر اساس آن فرم چاپی و سخت‌افزاری مخصوص تهیه شود. مثلا مرحله لیتوگرافی برای کارهای افست و برخی کارهای دیگر نظیر سیلک انجام می‌شود و کلیشه سازی یا گراور سازی برای کارهای طلاکوب و برجسته.

معمولا فرمت‌هایی مانند PDF, PSD , Tiff , CDR, FHD, … مورد استفاده قرار می‌گیرد که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند و با توجه به اهمیت فایل‌های خروجی راجع به آن‌ها در مقالات دیگر صحبت خواهد شد.

 مرحله تهیه فرم چاپ: این مرحله خود مرحله پیچیده‌ای است که بر اساس نوع هر کار اعمال زیادی صورت می‌گیرد که کار انجام شده ماراآماده برای چاپ می‌کند. از جمله تفکیک رنگ، فرم بندی،ترام‌گزاری، تهیه فیلم ، تهیه پلیت و غیره . بعد از این مرحله کار بخش پیش از چاپ به اتمام می‌رسد و فرم تهیه شده به چاپخانه برای چاپ تحویل می‌شود.

 مواردی که راجع به آن در بالا صحبت شد بسیار کلی و ساده در حد آشنایی مبتدیان از مراحل پیش از چاپ می باشد که از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است. پیداست که هر کدام از این مراحل امروزه می‌تواند خود مراحل دیگری را در روند کار داشته باشد. به عنوان مثال مدیریت رنگ که خود دنیای گسترده ایست، چند دهه‌ایست که در کشورهای صاحب صنعت چاپ و چند سالی است که در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. از اهمیت مدیریت رنگ می‌توان چنین گفت که مرحله پیش از چاپ بدون در نظر گرفتن آن امری ناشدنی است. اما متاسفانه در خیلی از بخش‌های صنعت چاپ در کشور و نیز بسیاری از طراحان گرافیک آن را نادیده می‌گیرند و بسیار ساده از کنار آن می‌گذرند.که خود باعث بروز مشکلات در روند کار چاپ می‌شود.

 مدیریت رنگ

امیدوارم مقاله فوق بتواند برای دوست داران چاپ و علاقه مندانی که تازه به جمع دست‌اندر کاران چاپ پیوسته اند مفید بوده باشد. همواره با نظرات و انتقادات خود بنده را در ارائه هرچه بهتر مطالب یاری کنید.

پیش ازچاپ,لیتوگرافی,پلیت ستر,ایمیج ستر,زینک,ظهور زینک,ثبوت,فیلم نگاتیو,فیلم پوزتیو,قید کپی,عکاسی,فرم بندی,آگراندیسمان,حروف چینی,گارسه,ورساد,حروف سربی,امین رحیمی,فرایند پیش از چاپ,محمد فیض آبادی

گروه طراحی،چاپ،تبلیغات،بسته بندی بهرنگ

طراحی آرم،طراحیوچاپ کارت ویزیت،بروشوروکاتالوگ، پوستروتراکتولیبلو فاکتور،جعبه و کارتن،بنرواستندهای نمایشگاهی،طراحی ونصب تابلوهای تبلیغاتی،طراحی و چاپ ساک و نایلون های تبلیغاتی و طراحی سایت و بهینه سازی ...


:: برچسب‌ها: پیش ازچاپ, لیتوگرافی, پلیت ستر, ایمیج ستر, زینک